суботу, 15 лютого 2020 р.

До 125-річчя Василя Вишиваного

Василь Вишиваний 

До 100-річчя Української революції

До 125-річчя Василя Вишиваного

«Минають дні розкішного кохання,
Минають дні журби,
Минають дні великого страждання,
Важкої боротьби...»
Василь Вишиваний, ерцґерцог Вільгельм Франц фон Габсбурґ-Лотрінген (Збірка поезій, Відень, 1921 рік)
10 лютого минуло 125 років з дня народження політичного діяча, полковника легіону Українських січових стрільців та армії УНР, діяча ЗУНР Василя Вишиваного. Так себе називав австрійський ерцгерцог Вільгельм фон Габсбург (Wilhelm Franz von Habsburg-Lothringen). Проникливий допис залишила з цього приводу  Gala Kavun "Історія Габсбурга, що вибрав бути українцем"
Австрійський ерцгерцог Вільгельм фон Габсбург вивчив українську мову, взяв українське ім’я Василь Вишиваний, писав вірші українською мовою і робив військову кар’єру в українському війську. Хоча, як його брати, міг обрати іншу кар’єру у міжвоєнній Польщі. Свою поетичну збірку «Минають дні...» з 23 віршів присвятив українським січовикам: «Борцям, що впали за волю України».  Побував і внаших краях. Сталося це тоді, коли Центральна Рада отримує військову підтримку Центральних держав у боротьбі з більшовиками, Вишиваний очолює курінь Українських січових стрільців, весною 1918-го вибиває більшовиків з Херсона, Нікополя, Запоріжжя, Дніпра, Кропивницького. І залишає ось ці спогади:
"Я людина без батьківщини, без дому, покинутий і, як Габсбург, можливо зненавиджений. Я не маю і не мав би нічого більше для себе чекати, якби мене не стримувало моє “останнє”, моє “все” - віра у вільний Український Нарід. Цією вірою я живу, і се для мене моє “Все” і моє “Останнє”."
Василь Вишиваний загинув у в’язниці НКВД, ставши жертвою сталінських репресій. Протягом десятиліть його ім’я свідомо замовчувалося або паплюжилося .

"Сріблом сяє сніг в Карпатах,
А під захід червоніє…
У долині хліб на нивах
Перед жнивом золотіє.

Жар на заході сумéрку
Гомін праці в день несеться:
Мовчки нічка вже надходить
Пісня пташки ще не рветься.

В яснім світлі місяченька
Черемóш внизу сріблиться,
Піп-Іван високий, білий
На сторожі там держиться…"

Наприкінці знову від Gala Kavun: " Чи може таке бути? В імператорській родині, десь біля моря, в оточенні античних пам’яток, що лишились з часів Римської імперії народжуєшся ти. Але ти - українець.
Чи буває так, що ти можеш називатися хоч двічі Габсбургом і тричі - Лотаринзьким. Але ти - Вишиваний."

Немає коментарів:

Дописати коментар